Alla inlägg den 22 april 2013

Av Peter Johansson - 22 april 2013 19:40

Hej alla programmeringsvänner, idag är jag lite måndagstrött, men jag tänkte ändå dela med mig av en liten "bra att ha"-funktion som heter setInterval().


setInterval är en Javascript-funktion som körs om och om igen vid en fastställd intervall.

Jag använder den t.ex när jag vill uppdatera en besöksräknare som ligger i en iframe.


Värdet 10000 gör att det tar 10sekunder mellan varje intervall, det värdet kan du exprementera med till det passar dina behov, stringvärdena $TOTAL och $UNIKA hämtar jag från tabellen Visitors i min sql-databas. 

Nedan är hela php-scriptet som jag använder, om du klipper och klistrar denna kod så måste du byta ut "mindomän", "uname" och "pword" till dina värden som tillhandahålls av din ISP/Webbhotell.


<?php
//Ansluta till databasen
 $con=mysql_connect("mindomän.mysql", "uname", "pword"); mysql_select_db("mindomän", $con);
if (!$con)
{
die('Kunde inte ansluta till databasen, kontakta administratören. Felkod: ' . mysql_error());
}
mysql_select_db("my_db", $con);

//Räkna totalt antal besökare
$resultat = mysql_query("SELECT COUNT(Ip) FROM Visitors");
$row = mysql_fetch_array($resultat);
$TOTAL = $row[0];

//Räkna unikt antal besökare
$UNIKA=0;
$resultat = mysql_query("SELECT * FROM Visitors GROUP BY Ip");
while($row = mysql_fetch_array($resultat))
{ $UNIKA = $UNIKA +1; }


////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
// HTML KODEN NEDAN
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

echo "<html><head>"; 
echo "<script type='text/javascript'>";
 echo "setInterval(function() {";  
echo "window.location.reload();";
echo "}, 10000);";
echo "</script>";
echo "</head><body>";
echo "<table border='0'>";
echo "<tr>";
echo "<td width='200'><strong>Besökare på lbsystems.se Total: $TOTAL Unika: $UNIKA</strong></td></tr><tr>";
echo "</tr>";
echo "</table>";
mysql_close($con)

?>
</body></html>

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Hej! Kul att du hittade hit, Peter heter jag och jag älskar programmering, mitt största projekt ännu så länge är LBSystems Orderadministration, som är ett affärssystem i molnet. Läs mer på WWW.LBSYSTEMS.SE

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<<
April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards