Alla inlägg under april 2013

Av Peter Johansson - 25 april 2013 21:41

Godkväll alla programmeringsvänner.


Ikväll tänkte jag tipsa om  "document.getElementById().innerHTML", ni kanske redan kan detta, men jag tror ändå att det finns många därute som kan ha användning av detta tips.


Hur som helst, i koden nedan  har vi <p id="test"> som har texten "Hej Världen!!!!", du kan ändra på den texten när det passar dig, t.ex när besökaren klickar på en länk, ett menyval, via en timer eller liknande.


Om du kör koden nedan så kommer du bara se texten "Hej då!!!!". det beror på att javascriptet ändrar på elementet "test", från "Hej Världen!!!!" till "Hej då!!!!" genom koden "document.getElementById("test").innerHTML="Hej då!!!!";"


Bra va!!!!


Exprementera lite, så märker du snart att det finns mycket man kan använda detta till för att göra hemsidan lite mer levande.


Kommentera gärna om du har frågor så ska jag svara så snart som möjligt.


Ha dé.....



<html>
<body>
<p id="test">Hej Världen!!!!</p>
<script>
document.getElementById("test").innerHTML="Hej då!!!!";
</script>
</body>
</html>

Av Peter Johansson - 24 april 2013 19:13

Idag har jag spenderat många timmar på att hitta en bugg som bara uppstod ibland, och det är inte enkelt.


Man måste ju återskapa exakt vad användaren gjorde och sedan felsöka all kod som då används för att kunna ringa in problemet och fixa det.

När jag då efter alla dessa timmar hittade felet, så var det bara en felskrivning i ett variabelnamn, jag har två variabler som heter nästan samma sak och jag hade i en rutin som inte används så ofta skrivit fel namn på den ena, vilket resulterade i ganska roliga fel.


Men men, så är det att programmera, hur noga man än är så kan man inte förutse alla tänkbara senarior som användarna gör, utan det får visa sig med tiden.


Happy programming!!!!  

Av Peter Johansson - 22 april 2013 19:40

Hej alla programmeringsvänner, idag är jag lite måndagstrött, men jag tänkte ändå dela med mig av en liten "bra att ha"-funktion som heter setInterval().


setInterval är en Javascript-funktion som körs om och om igen vid en fastställd intervall.

Jag använder den t.ex när jag vill uppdatera en besöksräknare som ligger i en iframe.


Värdet 10000 gör att det tar 10sekunder mellan varje intervall, det värdet kan du exprementera med till det passar dina behov, stringvärdena $TOTAL och $UNIKA hämtar jag från tabellen Visitors i min sql-databas. 

Nedan är hela php-scriptet som jag använder, om du klipper och klistrar denna kod så måste du byta ut "mindomän", "uname" och "pword" till dina värden som tillhandahålls av din ISP/Webbhotell.


<?php
//Ansluta till databasen
 $con=mysql_connect("mindomän.mysql", "uname", "pword"); mysql_select_db("mindomän", $con);
if (!$con)
{
die('Kunde inte ansluta till databasen, kontakta administratören. Felkod: ' . mysql_error());
}
mysql_select_db("my_db", $con);

//Räkna totalt antal besökare
$resultat = mysql_query("SELECT COUNT(Ip) FROM Visitors");
$row = mysql_fetch_array($resultat);
$TOTAL = $row[0];

//Räkna unikt antal besökare
$UNIKA=0;
$resultat = mysql_query("SELECT * FROM Visitors GROUP BY Ip");
while($row = mysql_fetch_array($resultat))
{ $UNIKA = $UNIKA +1; }


////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
// HTML KODEN NEDAN
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

echo "<html><head>"; 
echo "<script type='text/javascript'>";
 echo "setInterval(function() {";  
echo "window.location.reload();";
echo "}, 10000);";
echo "</script>";
echo "</head><body>";
echo "<table border='0'>";
echo "<tr>";
echo "<td width='200'><strong>Besökare på lbsystems.se Total: $TOTAL Unika: $UNIKA</strong></td></tr><tr>";
echo "</tr>";
echo "</table>";
mysql_close($con)

?>
</body></html>

Av Peter Johansson - 21 april 2013 18:36

Idag har det inte hänt så mycket med programmeringen, vårkänslorna har liksom tagit över och vi har spenderat större delen av dagen i solen. Min dotter och hennes kompisar har till och med haft vattenballongs-krig, där kan man snacka om vårkänslor :-)... Jag får ta nya tag med programmeringen senare ikväll eller imorgon.

Av Peter Johansson - 21 april 2013 13:52

Det finns ett mycket bra php-script som skapar pdf-filer enkelt och bra.

Jag har använt det i några projekt och det fungerar mycket bra, är enkelt att förstå och modifiera.

I dagsläget är det fritt att använda och modifiera detta script enligt upphovsrättsmannen.


Läs mer på  http://www.fpdf.org/


Nedan är bara ett litet kod-klipp som visar ett exempel på hur det kan se ut, observera att du inte kan klippa och klistra in detta klipp eftersom det inte är komplett, läs mer om hur scriptet används på http://www.fpdf.org/.

require('fpdf.php');
$pdf = new FPDF();
$pdf->AddPage();

$pdf->SetFont('Times','',18);
$pdf->Cell(115,10,$CompanyName,0,0,L);

$pdfdoc = $pdf->Output("", "S");


Av Peter Johansson - 20 april 2013 12:47

   


Nu är jag äntligen klar med mitt senaste enorma projekt.

Det är ett helt webb-baserat affärssystem för tjänsteföretagare och det består för tillfället av 91st php-filer som är kopplade till en mysql-databas innehållande 26st tabeller.

Jag har jobbat med det här systemet i ungefär 3 år och givetvis har jag haft hjälp av företagare inom tjänstesektorn för att kunna skapa funktioner som passar i deras arbete, jag har även haft hjälp av revisorer vid skapandet av rutiner som hanterar ekonomi.


Skönt att det är klart och lanserat, nu återstår givetvis löpande underhåll och skapande av nya funktioner, men det är bara kul och utmanande.


Kika gärna in på systemets hemsida www.lbsystems.se


Av Peter Johansson - 20 april 2013 11:46

Här är en liten bra och enkel funktion som jag nyligen knåpade ihop, den gör så att en textbox i ett formulär bara kan ta emot nummer och punkt, du kan alltså inte skriva bokstäver i det fältet.


Jag har haft mycket användning av den, hoppas att den kan hjälpa dig också.



*HTML*

<form>
 <input type='text' Onkeypress=\"return BaraNummer();\">
</form>


*JAVA*

<script type="text/javascript">
function BaraNummer(evt)
{
var a = event || evt;
var charCode = a.which || a.keyCode;
if (charCode != 46){
if (charCode > 31 && (charCode < 48 || charCode > 57)){
return false;}}
else {
return true;}
}

</script>

Av Peter Johansson - 20 april 2013 09:36

Hej på dig!


Peter heter jag och programmering tar upp större delen av mitt liv, här har jag tänkt att blogga om mina projekt och  kanske dela med mig av kod-snippets och tips.


Just nu jobbar jag mycket med script-språk, t.ex php och javascript/jquery och även med databas-kopplingar till MySql.


Tidigare har jag också skrivit program i C/C++ och givetvis kodar jag mina html-sidor för hand.


Jag hoppas att du kommer att gilla min blogg.


Välkommen!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Hej! Kul att du hittade hit, Peter heter jag och jag älskar programmering, mitt största projekt ännu så länge är LBSystems Orderadministration, som är ett affärssystem i molnet. Läs mer på WWW.LBSYSTEMS.SE

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<<
April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards